Responsive Menu

R.O.M.A –Reményteli Országban Mindenki Ajándék.

Megvalósult ,,A társadalmi kohézió erősítése az egyházak és civil szervezetek közösségfejlesztő tevékenységének bővítésével” című felhívás keretében a Szegedi Keresztény Roma Szakkollégium, mint konzorciumvezető és a Katolikus Ifjúsági Alapítvány, mint konzorciumi tag projektje:  a  R.O.M.A –Reményteli Országban Mindenki Ajándék.

A projekt kezdete 2017. november 15. és 2021. június 30-al zárult. Az EFOP-1.3.7-17-2017-00129 azonosítószámmal nyilvántartott támogatási kérelmünk 49 999 547 Ft támogatást nyert el, a támogatás mértéke 100%-ban vissza nem térítendő támogatás.

A PROJEKT CÉLJAI ÉS TEVÉKENYSÉGEI

TÁRSADALMI EGYÜTTÉLÉS JAVÍTÁSA

Közösségfejlesztés

A közösségépítésben új megoldásokat keresünk. A célcsoport megszólításának és a közösség építésének eszközeként az élménypedagógiát választjuk, amely a fiatalok figyelmét a többiek és önmaguk megismerése felé irányítja, nyitottabbak lesznek új és valós élmények felé. Az emberi kapcsolatok, a szolidaritás és összetartás, az empátia és a többiekkel elért sikerek válnak fontossá. Tapasztalatok szerint az élménypedagógia jó hatással van a kommunikációs képességekre, a kooperációra, az önérvényesítő készségek fejlesztésére és a tolerancia erősödésére. Az esetleges kudarcokban és a gyakori sikerélményekben megtapasztalt személyes felelősség nagyban hozzájárul a tudatos énkép kialakulásához. Az élménypedagógia nem direkt módon, frontális úton közvetíti pozitív értékrendet. Az élménypedagógia azt nyújtja projektünk célcsoportjának, amire szükségük van: rendhagyó helyzeteket, szokatlan, izgalmas kihívásokat.

A közösségépítés másik eszköze a közös alkotói munka, ezért szervezünk a rendszeresen drámapedagógiai foglalkozásokat, mobil közösségfejlesztő játszóházat, amelyek a helyi hagyományok és örökség átörökítésén túl a közös alkotás örömével is megajándékozza a részt vevőket, valamint megismerkedhetnek a kreatív iparágakkal.

Mind a két célcsoportunkba tartozó fiatalok részt vesznek a közös rendezvényeken, illetve a másik célcsoportnak szervezett foglalkozásokon is. Ezzel érzékenyítjük. őket egymás elfogadására. problémáik megértésére, egymás segítésének fontosságára.

  • SZKRSZ csapatépítő élménypedagógiai tréning

A társakkal való közös munka, közös erőfeszítés, a megoldások közös próbálgatása, keresése szintén az élmények egyik forrása lehet. Élmény lehet az, ha a tanulás folyamatát halk háttérzenével kísérjük, vagy ha a tananyagot egy arra nyitott valakivel – szülővel, baráttal – megbeszéljük. Hatékonyabb a tanulás, ha a tananyag feldolgozása során minél több saját élményt, asszociációt, emléket igyekszünk magunkból előcsalogatni. Ha játékba hozzuk fantáziánkat, gondolatainkat, kreativitásunkat. A kooperatív módszerekben élményforrás maga a feladatmegoldásba való bevonódás, az aktív szerepvállalás

  • Barista képzés

Az KIA fenntartásában álló Millenniumi Kávéház kiváló terep lehet arra, hogy a barista képzés résztvevői szakmai tapasztalatot szerezzenek egy keresztény értékrenden alapuló, értékközvetítési céllal rendelkező közegben. A képzés a Szegedi Roma Szakkollégium diákjai, a Millenniumi Kávéház pincérei és az Alapítvány önkéntesei és gyakornokai számára valósul meg szakképzett barista vezetésével. A roma és nem roma fiatalok számára együttesen szervezett program, a szakmai tapasztalat szerzése mellett, jó alkalom a személyes kapcsolatokon alapuló integráció megvalósítására. A projekt keretében 3 kurzus valósul meg, egy kurzus 9 alkalomból áll. A képzésben gyakorlati és elméleti modulok egyaránt találhatóak. A barista képzés elvégzése végén a résztvevőknek tanúsítványt adunk a képesítés megszerzéséről.

  • Integrációs képzés: roma és nem roma fiatalok képzése foglalkoztatás céljából

A képzés keretében hátrányos helyzetű fiatalok (roma fiatalok) és a KIA által bevont pályakezdők fognak közös tréningen részt venni. Az integréciós képzés az ok tapasztaaltaira építve a gyakorlatban, közös munkavégzé és feladatmegoldás során segíti a különböző célcsoport tagjait, hogy megtauljanak egyött dogozni. A konzorciumi partnerek tapasztalata ugyanis az, hogy a hátrányos helyzetű és nem- hátránoys helyzetű fiatalok (roma és nem roma) fiatalok számára is idő kell ahhoz, míg megtanulnak közösen dolgozni. Félévente egy tréningalkalmat szervezünk a célcsoport tagjai (roma fiatalok) és pályakezdő/egyetemista fiatalok számára. A fiatalok az alkalmakon közösen vesznek részt, ezáltal ösztönözzük a közösségi integrációt és egymás jobb megismerését. A személyes kapcsolatok kialakítása hozzájárulhat az előítéletek lebontásához és a közösségi integráció megvalósulásához. A résztvevők egy része a barista tanfolyam résztvevői közül kerül ki. Egy tréning két alkalomból áll, így összesen 3 tréning valósul meg a projekt keretében. A képzés különböző modulokból áll: 1. protokoll 2. viselkedéskultúra,3. eltérő szocializáció – hatékony és sikeres közös munka.

Meglevő közösségek fejlesztése vagy újak létrehozása

  • “Kovásznak lenni”- roma szakkollégisták közösségfejlesztő tevékenységének kialakítása, fejlesztése – tréning

Az tréningek célja, hogy a kollégisták a saját hétköznapi tapasztalataikra reflektálva, egymást jobban megismerve felkészüljenek az együttélés kihívásaira. Integrálják a kollégium kultúrájába az újonnan érkezőket, megtalálják a saját hangjukat a közösségük formálásában, alakításában. A tréningek fókuszában az érintettek érdekérvényesítő és önszerveződési készségének csoportos megerősítése áll.

  • Fórumszínházi csoport létrehozása, megalakítása működtetése.

Cél a résztvevők érzékenyítése a környezetükben és a világban zajló konfliktusokra és problémákra. Az önálló vélemény nyilvánítás és a vitakultúra mellett, különböző konfliktus kezelési stratégiák elsajátítása, problémamegoldásra a fórumszínházi módszer segítségével.

A műhelyfoglalkozás során a drámatanár és a résztvevők közösen, alkalomról-alkalomra kiválasztanak egy-egy társadalmi konfliktust, amellyel közvetlen vagy közvetett módon valamilyen formában már találkoztak a résztvevők. Ezt a problémát különböző dramatikus gyakorlatok segítségével elemzik, majd a fórumszínház módszere révén felépítenek és eljátszanak improvizatív módon belőle egy szituációt. A helyzetgyakorlatokat mindig annak feldolgozása követi. A helyzet eljátszása révén a résztvevők élményszerűen, mégis biztonságos keretek között ismerhetik meg az adott problémát és annak különböző szemszögeit. A fórumszínház módszere által fejlődik a résztvevők vitakultúrája, megfogalmazzák mit gondolnak egy adott problémáról, a színjátszás révén pedig kiadják a bennük rejlő feszültségeket egy-egy szituációval kapcsolatban, miközben közelebbről megismernek különböző társadalmi jelenségeket, reflektálhatnak roma-magyar konfliktusokra.

Mediáció

  • Roma szakkollégium Hallgatói Önkormányzatának önkéntes tevékenysége az SZKRSZ-ben és Bakson mentálhigiénikus vezetésével

Negyedévente egy alkalommal lehetőséget biztosítunk a célcsoportok számára az esetleges külső és belső konfliktusaik kezelésére külső mediátor bevonásával. A mediáció egy békés, alternatív konfliktusmegoldási technika.

„Mediáció alatt azt az eljárást kell érteni, amelynek során egy semleges harmadik fél segítséget nyújt a feleknek vitájuk rendezésére, anélkül azonban, hogy maga döntené el a vitát. Ez az eljárás teljesen informális és békítő jellegű, célja, hogy segítse a feleket egy kölcsönösen elfogadható egyezség létrehozásában”

A mediáció lényege abban áll, hogy úgy képes a feleket egymás felé fordítani, hogy segít megteremteni kapcsolatuk újszerű és közös felfogását, aminek az lesz a következménye, hogy megváltozik az egymáshoz való viszonyuk. A mediáció egyedülálló módon alkalmas pl. a családi konfliktusok rendezésére: ugyanis nem a jogok és a kötelezettségek kerülnek előtérbe, hanem az igények és az érdekek mentén gondolkodik. Mindkét fél esetében

Közösségi tér kialakítása, működtetése

Millenniumi Kávéház klubterme alkalmas a klubfoglalkozások megtartására, közösségi tér működtetésére is. Azonban az épület egész éves rendszeres használatához szükség van a helyiség burkolatának cseréjére, akadálymentesítésre. Ezen tevékenységeket a pályázat keretében kívánjuk megvalósítani.

A felújítása, amely a közösségi események és a projekt eseményeinek, programjainak egyik megvalósítási helyszíne lesz. Itt valósul meg a Roma Café érzékenyítő klub, az integrációs képzés és a barista képzés. AZ SZKRSZ is programjainak helyszíne: Fórum színházi rendezvények, mediáció, Patronálói klub.

A Millenniumi Kávéház a Katolikus Ház (6720. Szeged, Dugonics tér 12.) alagsorában található. A Kávéház központi fekvéséből adódóan kiválóan terepe a pasztorációnak és a híd szerepének a város és az egyház között, mindmáig a város egyik legfontosabb kulturális központja.

Közösségi rendezvények szervezése, lebonyolítása

  • Fórum színházi rendezvénysorozat

A hangsúly a közös produktumon van, vagyis azon, hogy a résztvevő egyének közös diskurzuson alapuló, önmaguk és társaik aktív alkotó munkáján keresztül eljutnak egy olyan közös célhoz, ami megmutatja az általuk befektetett szellemi, lelki és fizikai energia eredményét. A SZKRSZ céljai közül kiemelkedő jelentőségű az értelmiségi attitűdre, az érett, felelősségteljes gondolkodásra nevelés, hogy a diákok tanulmányaik végeztével képesek legyenek a széleskörű társadalmi párbeszédre. Ehhez párosul az a szándék is, hogy kultúrájuk és hitük megalapozott ismeretével képesek legyenek széleskörű társadalmi párbeszédre, önmaguk és környezetük formálására, valamint kibontakoztathassák képességeiket és felismerhessék saját küldetésüket.

  • Designe – jótékonysági est

Az évi 1 alkalommal megrendezett közösségi rendezvény célja, hogy új formában hívja fel a figyelmet a hátrányos helyzetű csoportok életére, az integráció és a társadalom különböző csoportjai közötti párbeszéd fontosságára. A jótékonysági estet az Alapítványhoz kapcsolódó önkéntesek kezdeményezése nyomán alakult ki. A szervező csoport olyan szociálisan elkötelezett fiatalokból áll, akik tanulmányaik keretében vagy szabadidejükben szeretnének tenni valamit a társadalmi problémák megoldásáért. Az egyetemistákból álló 10 fős szervező csapat 2015-ben és 2016-ban már szervezett egy jótékonysági estet, Csinosan a jó célért címmel. Első alkalommal a fogyatékkal élők segítése, második alkalommal a rákos gyermekek gyógyulásának támogatása volt a program célja. Ezúttal az eredeti ötletet továbbfejlesztjük és nemcsak a hátrányos helyzetű célcsoport számára, hanem velük együtt valósítjuk meg a programot. A jótékonysági est sajátossága, hogy egy alapítványi munkatárs mentorálása mellett a fiatalok maguk szervezik a programot és ők készítik a bemutatott ruhákat is. A program minden elemét a Szegedi Roma Szakkollégium diákjaival együtt fogjuk szervezni: előkészületek, varrás, megvalósítás. Emellett, a Romani Design tervezőjét is szeretnénk bevonni a jótéknysági est rendezésébe.

Közösségek formális szervezeti létrehozásának, illetve fejlesztésének elősegítése, koordinálása

  • “Szokeresz a hely” – Patrónusi rendszer kidolgozása, patrónusok toborzása kiválasztása, felkészítése. A patronáltak felkutatása bevonása.

Egy olyan patrónusi rendszer kidolgozását és működtetését tűztük ki célul, mely segítségével, olyan hátrányos helyzetű, és/vagy roma származású középiskolás fiatalokkal kerülhetünk személyes, és szoros kapcsolatba, akik jó tanulmányi eredményük mellett tervezik a továbbtanulást, akiknek célzott, személyre szabott programokkal, szakkollégistáink köréből kikerült patronálókkal segítünk felkészülni, és bekapcsolódni az egyetemi, főiskolai képzésbe, és kollégiumunk közösségébe.

A projekt alapvető célja, hogy a Dél-alföldi Régió hátrányos helyzetű településeire, középiskoláiba, kollégiumaiba, családaihoz, civil szervezeteihez, kisebbségi önkormányzataihoz eljutva megtaláljunk, felkaroljunk, és bevonjunk szakkollégiumi programunkba, olyan hátrányos helyzetű és /vagy roma származású középiskolás fiatalokat, akik jó eredménnyel végzik tanulmányaikat de szociális, anyagi helyzetüknél fogva támogató háttér nélkül lemorzsolódnának az iskolai képzésből, így továbbtanulási esélyük veszélybe kerülhetnek (reziliens tanulók).

Olyan rendszer működtetésére vállalkozunk, amivel a fiatalok minél tovább az iskolarendszerben való maradását tudjuk elősegíteni. Olyan programokat ajánlunk – személyre szabott pályaorientációs és tanulmányi szolgáltatásokat (nyelvoktatás, felzárkóztatás, tehetséggondozás, számítástechnikai ismeretek stb. -, aminek a lehetőségeit a patronálókkal, patronáltakkal közösen, az ő igényeik szerint, az ő önkéntes részvételükkel határozzuk meg.  A patronálók- akik segítettből segítővé válva(self-help működés)-  lehetőségeket kínálnak fel a patronáltjuk számára az értékeik felismeréséhez és fejlődésükhöz szükséges továbblépéshez tevékenységeken, személyes kapcsolatokon keresztül. Ehhez, a kortárs közösség pozitív erősítő erejét szeretnénk használni. (pl. saját maguk alakíthatják belső szabályrendszerüket, így nem okoz gondot annak betartása)

Hátránykompenzációs tevékenységek

  • “Szokeresz a hely” – Patrónusi klub működtetése

Célunk kettős: egyrészt szeretnénk a programba bekapcsolódó középiskolásoknak a szolgáltatásokon felül olyan értékeket átadni, mely a meglévő képességeik megerősítésével, identitásfejlesztésükkel, képessé válhatnak arra, hogy értelmiségi, az integrációért békés eszközökkel tenni akaró fiatalként részt vegyenek, kezdeményezzenek, aktív szerepet vállaljanak társadalmi párbeszédekben, megjelenjenek az egyetemi, főiskolai képzésben. Másrészt a tapasztaltszerzés és a szakmai fejlődés érdekében gyakorlati lehetőséget szeretnénk biztosítani segítői területen a programba bekerült szakkollégista hallgatóinknak, vagy öregdiákjainknak (alumni); patronálóknak.

Patrónusi rendszerünk folyamatos működtetésével bízunk abban, hogy minél több roma és hátrányos helyzetű fiatal jut el az egyetemi, főiskolai képzésre, és szakkollégiumunk hallgatói bázisát alkotva, küldetésnyilatkozatunkban foglaltak szerint végezhetjük feladatvállalásunkat. Reményeink szerint a bevont patronáltak száma 10 fő között lesz a kezdő évben, így patronálóink is hasonló számban vesznek részt majd a programban. A személyre szabott kísérés érdekében 1 patronáló 1 patronáltat támogatna.

SZEMLÉLETFORMÁLÁS, TÁRSADALMI ÉRZÉKENYÍTÉS ALATT MEGVALÓSULÓ PROGRAMOK

Információs napok, rendezvények, képzések szervezése lebonyolítása

  • Lehetőségek napja – Roma családi nap Bakson

Baksi roma közösség részére együttműködve a helyi fiatalokkal. Előzetes igényfelmérést követően a településen az utánpótlás „képzésére”, felkészítésére, a helyi civil társadalom fejlesztésére, az önkéntesség népszerűsítésére fókuszálva segítsük a közösségi kezdeményezések kialakulását, valamint a fiatalokat megtanítsuk azokra a technikákra, mellyel megújíthatják tevékenységüket, új tagokat és önkénteseket vonhatnak be munkájukba. Baksi mobil közösségfejlesztő műhely nyitórendezvénye.

Érzékenyítő csoportos foglalkozások

  • Roma café – érzékenyítő klubfoglalkozások

Az érzékenyítő klub keretében havi 1 db, évi összesen 8 db klubalkalmat szervezünk a társadalmi szemléletformálás jegyében. A klubok a tapasztalati tanulás és a cselekedve tanulás módszereivel dolgoznak. Az alkalmakon hátrányos helyzetű csoportok és a többségi társadalom tagjai közösen vesznek részt. A klubok az információ- és tapasztalatcsere mellett a személyes kapcsolatok és személyes találkozások lehetővé tételével hatékonyan járulnak hozzá a közösségbe vonáshoz és a közösségi (re)integrációhoz.

A klubok keretében a következő két fő módszertani eszközzel: művészeit tevékenységgel (zene, irodalom, színház) és élménypedagógiai módszerekkel (pl. (interaktív Szociopoly társasjáték, láthatatlan színház, vakrandi, érzékenyítő akadálypálya). igyekszünk különböző társadalmi kérdéseket körül járni és a résztvevők érzékenységét növelni. A klub az általános érzékenyítés mellett célul tűzi ki a roma célcsoporttal kapcsolatos kérdések tárgyalását is. A Millenniumi Kávéházban megvalósuló alkalmak során a roma létet különböző, kortárs alkotók segítségével megvalósított művészeti formák segítségével is körüljárjuk: művészeti kiállítás, irodalmi est, fórumszínház ismert szegedi színészekkel stb.

  • Érzékenyítő képzés kidolgozása és programsorozat lebonyolítása középiskolás fiatalok körében

A Szegedi Keresztény Roma Szakkollégium küldetésének tekinti a társadalmi érzékenyítés fontosságát a középiskolás fiatalok körében is, hiszen a tantervi keretek között nem szerepel ilyen tárgy, az érettségit adó iskolák részéről pedig igény mutatkozik rá. A szemléletformálás, a roma-nem roma fiatalok közötti párbeszéd, az elfogadás a későbbi együttműködések elengedhetetlen feltétele.

A társadalmi érzékenyítő program felépítésében a frontális tanóra hagyományos kereteitől eltérő, élményalapú és interaktív megoldásra van szükség. Fontos, hogy a program a diákok igényeihez igazodjon, és a kor technikai eszközeinek használatával, modern „köntösben” kerüljön meghatározásra. A korszerű és innovatív módszerek felkeltik az érdeklődést, fokozzák a motivációt, nyitottá és kíváncsivá teszik a fiatalokat. Erre azért is van szükség, mert a társadalmi érzékenyítő program az iskolában, a fiatalok megszokott környezetében valósul meg, és egyszerre kell megszólítania a diákok csoportját és aktív részvételre sarkallnia őket.

A program célja, hogy a sztereotípia, az előítélet fogalmának megismerése mellett az érintettek saját élményhez köthető feladatokon keresztül tapasztalják meg az el nem fogadás, a megbélyegzés, a kirekesztettség érzését. A program nem tudja megváltoztatni a résztvevők előítéleteit, viszont segít abban, hogy a résztvevők felismerjék sztereotípiáikat és előítéleteiket, ezeknek tudatában legyenek, illetve ezeket kezelni is képesek legyenek a mindennapi helyzetekben

Kommunikációs, konfliktuskezelési, probléma megoldási készségek fejlesztése

  • Roma Szakkollégiumi Hallgatói Önkormányzatok fejlesztése – online képzés és workshop

Online kommunikációs tréning képzésünk célja, hogy ne csak elméletben tudják a tananyagot, hanem a gyakorlatban is kipróbálhassák a tanultakat úgy, hogy közben a saját tempó szerint haladhat minden résztvevő.  Az interaktív online oktatáson minden tréninggel, előadással kapcsolatos tudást, tapasztalatot megszerezhetünk. A Prezentációs technikák fejlesztése célja, hogy a résztvevők olyan technikákat sajátítsanak el, melyek segítségével hatásosabb lesz előadásuk, mélyebb benyomást tudnak tenni közönségükre. A szerte a világon sikerrel használt módszereket innovatív online módon sajátíthatják el a roma fiatalok a saját tempójuk szerint, majd a kurzust egy wokshop zárja.

Menekültmisszió vagy otthonukból elüldözött menekültek integrációja, érzékenyítés, mediáció

  • Határok nélkül – Menekültmisszió vagy otthonukból elüldözött menekültek integrációja, érzékenyítés

A Határok nélkül elnevezésű érzékenyítő-karitatív nap keretében a Szegedi-Roma Szakkollégium diákjai és az Alapítvány által bevont pályakezdő fiatalok számára szervezünk egynapos programot. A Katolikus Ifjúsági Alapítvány 2014 óta segíti a Magyarországra érkező migránsokat előbb élelmiszercsomagokkal a Bevándorlási és Állampolgársági Hivatallal együttműködésben, majd Migráns Infó Pont néven kihelyezett, mozgó internet és informatikai szolgáltatással. A Migráns Infó Pont egy 3,5 t-ás kisteherautóba telepített (B kategóriás jogosítvánnyal vezethető) mobil informatikai központ: ingyenes internetet és internet alapú telekommunikációs szolgáltatásokat (5 db munkaállomás+1 operátor), nyomtatási lehetőséget, telefontöltési lehetőséget és ingyenes WIFI HotSpot-ot biztosít a gépjármű közelében. A MIP több állomáson (ideiglenes befogadó központ) szolgált eddig (Röszke, Nagyfa, Körmend). A MIP célja a vándorúton lévő menekültek segítése – a krisztusi szeretetparanccsal összhangban- szeretteikkel való kapcsolattartás és az úthoz szükséges információk (internet, nyomtatási lehetőség, telefontöltési lehetőség etc) biztosításával.

Az érzékenyítő napok célja három fő irány mentén foglalható össze. Egyrészt, a roma fiatalokat és a KIA által bevont pályakezdőket közös tevékenységbe, önkéntes karitatív munkába szeretnénk bevonni, mivel az önkéntes tapasztalat egyre inkább fontos elem lesz a pályakezdő fiatalok önéletrajzában a szakmai tapasztalatok és a diploma mellett. Másrészt az önkéntes tapasztalat komoly személyiségformáló erő is. Harmadrészt, a migránsokkal való találkozás keretében a fiatalok olyanokkal találkozhatnak, akik náluk is rosszabb helyzetben vannak, ami szintén komoly érzékenyítő tapasztalat.

Az érzékenyítő napok keretében kétheti rendszerességgel kilátogatunk a tompai tranzitzónába (engedélyeztetés folyamatban). A tranzitzónában a kisbusz üzemeltetése mellett az ott lévő emberekkel beszélgetünk és játékos foglalkozásokat tartunk a gyermekek számára. A kollégiumi hallgatók mellett minden alkalommal egy képzett animátort is viszünk, aki segít a gyermekek foglalkoztatásában.

CÉLCSOPORT ÖN-ÉRDEKÉRVÉNYESÍTŐ ÉS ÖNSZERVEZŐDÉSI KÉPESSÉGÉNEK KIALAKÍTÁSA, FEJLESZTÉSE

Tréningek az önszerveződési képesség javítására

Az tréningek célja, hogy a kollégisták a saját hétköznapi tapasztalataikra reflektálva, egymást jobban megismerve felkészüljenek az együttélés kihívásaira. Integrálják a kollégium kultúrájába az újonnan érkezőket, megtalálják a saját hangjukat a közösségük formálásában, alakításában. A tréningek fókuszában az érintettek érdekérvényesítő és önszerveződési készségének csoportos megerősítése áll. A képzést a létszámra tekintettel 2 képző tartja

PREVENCIÓ ( ÁLDOZATTÁ, BŰNELKÖVETŐVÉ VÁLÁS MEGELŐZÉSE, MENTÁLHIGIÉNÉS SZOLGÁLTATÁSOK, SZENVEDÉLYBETEGSÉG MEGELŐZÉSE ) 

Egyéni, csoportos ismeretterjesztő alkalmak, foglalkozások szervezése, lebonyolítása

  • Kovásznak lenni – Mobil közösségfejlesztő műhely tematika kidolgozása, tréneri csoport felkészítése

Társasjáték, zene és sport foglakozások mélyszegénységben élő roma gyerekeknek, fiataloknak Baks Mária-telepen. A tematika kidolgozása, a műhelyek programvezetőinek felkészítése.

A képességfejlesztés célja a szegénység mélyülésének, terjedésének, újratermelődésének mérséklése, és a mélyszegénységben élők integrációjának előmozdítása az érintett lakosság aktív részvételével, a közösségi kapcsolatok felélesztésével, ill. szakmai szereplők szoros partneri együttműködésével.

Alapvető állampolgári ismeretek és készségek, személyes életkompetenciák és szerepek feltárása: a célcsoport bevonását követő igényfelmérés, illetve problématérkép elkészítése módszere a közösségi alapú jövőkép-orientált stratégiatervezés Eredménye az állampolgári tudatosság fejlődése, szemléletváltás, amely az egyén személyes felelősségére irányul a saját életvitel és boldogulás terén.

Szabadidő hasznos eltöltésének lehetőségeinek bemutatása, elsajátításuk segítése

  • Kovásznak lenni – Mobil közösségfejlesztő műhely tartása

Társasjáték, zene és sport foglakozások mélyszegénységben élő roma gyerekeknek, fiataloknak Baks Mária-telepen. A tematika kidolgozása, a műhelyek programvezetőinek felkészítése.

A képességfejlesztés célja a szegénység mélyülésének, terjedésének, újratermelődésének mérséklése, és a mélyszegénységben élők integrációjának előmozdítása az érintett lakosság aktív részvételével, a közösségi kapcsolatok felélesztésével, ill. szakmai szereplők szoros partneri együttműködésével.

Alapvető állampolgári ismeretek és készségek, személyes életkompetenciák és szerepek feltárása: a célcsoport bevonását követő igényfelmérés, illetve problématérkép elkészítése módszere a közösségi alapú jövőkép-orientált stratégiatervezés Eredménye az állampolgári tudatosság fejlődése, szemléletváltás, amely az egyén személyes felelősségére irányul a saját életvitel és boldogulás terén.

EGYHÁZAK KÖZÖSSÉGI TEVÉKENYSÉGEINEK FEJLESZTÉSE

Jó gyakorlatok terjesztése

Az együttműködő mentorok, tutorok és előadók által összegyűjtött és kidolgozott módszertanaok bemutatása más szegedi keresztény szakkollégiumban és a KRSZH tagjainak. A SZKRSZ mentori-tutori programjának bemutatása.

Beépíthető, átültethető elemekkel módszertanfejlesztés

Az SZKRSZ mentori-tutori programjának módszertani fejlesztése, amely szükséges a szakkollégiumi jelleg megőrzéséhez és folyamatos fejlesztéséhez. A közös munka alatt tréningformában a szakkollégiumban felhalmozott tudás, tapasztalat, módszertani sokszínűség módszertani továbbfejlesztése, adaptálhatóvá tétele.

Az SZKRSZ mint intézmény úgy haladhat előre ha a szakemberi szinergiák összeadódhatnak egy-egy hallgató komplex megsegítése során. Ennek érdekében a külső segítők egymást jobban megismerve a belső munkatársakkal összefogva dolgoznak a mentorálási rendszer építésén képzéssel, szupervízióval.

Disszemináció

Az SZKRSZ mentori-tutori programjának kiadvány készítése, a módszertani füzet nyomdai kivitelezése. A módszertani fejlesztése, a mentori-tutori program disszeminációs kiadványa.

VEZETÉSFEJLESZTÉS ( HATÉKONY TEVÉKENYSÉG_KOORDINÁCIÓ KIALAKÍTÁSA )

A pályázat által megvalósult programjaink:

Lehetőségek napja – roma családi nap Bakson

Mentorprogram

Patrónusi program

T.E.S.Ó.

Roma-magyar imaest

Hallgatói Bizottságok képzése

Egy nap a Kossuth Lajos Szakképző Iskolában

Mobil közösségfejlesztő programunk: Kovásznak lenni

Személyiségfejlesztő tréning

Többlépcsős színházpedagógiai program

Gólyatábor